australian shepherd

jag vet inte om jag har nämt att det är en australian shepherd (aussie) jag ska köpa? så ligger det till i alla fall och jag är helt kär i denna ras! jag träffade en australian shepherd när jag var 7-8 år för första gången hos min barndomskompis och sen den dagen visste jag att det var en sån där hund jag ville köpa när jag blev äldre. och nu är jag 17 fyller 18 i oktober och ska få hem en liten aussie om mindre än 2 veckor! det är helt sjukt, som att en dröm går i uppfyllelse :) jag tänkte berätta lite kort om vad en australian shepherd är för slags hund ..

Trots rasnamnet är Australian Shepherd inte en australisk ras. Rasnamnet kommer sig av att man i västra USA, i början på 1900-talet, började kalla de mycket skickliga fårhundar som kom med den stora importen av får från Australien, för Australian Shepherd. Rasens historia är full av berättelser och antaganden men mycket få fakta. Bl a nämns att de hundar som stod för ursprunget till rasen troligen kom med utvandrare från Baskien i norra Spanien till Australien. Rasens mångsidighet, lättlärdhet och utpräglade vallningsinstinkt har gjort den mycket användbar för amerikanska får- och boskapsuppfödare.

Rasen skall vara en intelligent arbetshund med utpräglad vakt- och vallningsinstinkt, en god kamrat och ha kraft att arbeta en hel dag. kan vara reserverad mot främlingar. en väldigt glad, interligent och lättlärd hund!

Färg: Blåmelerad (blue merle), svart, rödmelerad (red merle), rödbrun (red liver), alla med eller utan vita tecken och/eller tan-tecken. De olika färgerna har ingen inbördes rangordning. Den opigmenterade hud, som ger vit krage, skall inte nå längre bak än till manken. Vitt får förekomma på halsen, som del av eller som hel krage, som bläs, på nospartiets nedre del samt på bröst och ben. Det vita på huvudet skall inte dominera och ögonen skall omges av färg och pigment.

               blue merle                                                  red merle
  
svart-brun aussie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0