värt att tänka på nu när sommaren närmar sig!

fästingarna börjar komma! det är sant, min kompis angelica, ringde mig tidigare
idag och berättade att hon hade plockat bort två stycker ifrån sin 5½ månaders
valp. fästingar är bland det äckligaste jag vet och är det negativa med sommaren.
om hunden får fästingar kan den fästingen vara smittad med borrelius. Fästingarna
 trivs bäst i fuktig lövskogs- och blandskogsvegetation. Störst risk för smitta föreligger
 i Götaland och Svealands östra kuster. Numera är infektionen vanlig också längs Västkusten.
 Risken avtar markant norr om Dalälven, där antalet fästingar är litet.

man kan förhindra att fästingar ska sätta sig på din hund. ett bra sätt är att köpa ett
fästinghalsband, jag rekomenderar det för att det är skonsamt för hunden och hundens
hud och det innehåller nedbrytbara substanser med trevlig doft. för att det ska bli
ett effettivt skydd bör hunden bära halsbandet permanent och bör bytas ut efter 8
veckor. örthalsbandet påverkar inte hundens luktsinne och kan också andvändas
på valpar. det är 60 cm långt. finns att köpa på nästan alla djurbutiker.

denna fästingborttagaren är också att rekomendera! utsedd till "Bäst i test" år 2007!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0