hur kan jag se om min hund är sjuk eller mår dåligt?

oftast så känner man sig egen hund/hundar så bra att man kan se på den om den är  dålig eller sjuk. jag kan se på min egen hund om den är sjuk eller mår dåligt genom att titta på ögonen, öronen, humöret och aptiten.

hur kan jag veta om min hund är sjuk?

 man bör titta på hundens allmäntillstånd. har något förändrats? beteer min hund sig som
den brukar göra? man ska titta på om den äter och dricker som den brukar. hundens lust till att motionera och hundens intresse för omgivningen. man kan därutöver hålla ett öga på sin hund om man misstänker någonting. det är klokt att besöka vetrinär om man märker att dom kliar sig mer i öronen än dom brukar, att pälsen och ögonen börjar bli matt eller om hunden
plötsligt skulle lukta kraftigt ur munnen. då undersöker vetrinären hunden och försöker tar reda på varför hunden beteer sig som den gör. när man misstänker att hunden inte mår bra är det väldigt viktigt att man för anteckningar över hundens beteende och tar med den till vetrinären, det gör att det blir lättare för vetrinären att ställa rätt diagnos. bland anteckningarna ska också stå med hundens ålder, senaste löpperiod, datum för sista vaccination, (tag med ev. vaccinationsintyg)  eventuella allergier, övriga sjukdomar och eventuellt datum för sterilisering eller kastrering. 

 om man tror att hunden har skadat sig eller har ont någonstans kan man försiktigt röra det drabbade
området försiktigt och se om hunden försöker backa undan eller ger ifrån sig nått ljud. det kan vara ett tecken på att hunden har ont, vet man inte vart de kommer ifrån eller ser att hunden har jätteont så ska
du besöka vetrinär eller ringa och fråga vad man ska göra, om inte det är ett akutläga och vetrinären ber än att komma in. vet man inte vart hunden har ont men ändå misstänker att det är något kan man försiktigt känna igenom hela hunden för att försöka hitta det onda på hunden.

om hunden verkar som den är i omedelbar fara, om den exempelvis kollapsar, har svårt att andas, förlorar medvetandet, börjar få krampryckningar eller har varit i en trafikolycka ska man direkt åkta till vetrinären.  samma sak ska man göra om hunden blöder kraftigt, brutit ett ben, varit nära på att drunkna eller verkar förgiftad.

om något av detta skulle inträffa är det bra att ha vertinärens nummer nära till hands, mitt tips är att man skriver
upp vetrinärens nummer på ett eller flera ställen där man ofta är så att när olyckan är framme är det bara att ringa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0